Skip to content
Trafiksäkerhet

Stoppsträcka

Stoppsträcka är den sträcka bilen rör sig från att du upptäcker en fara tills dess att bilen står helt stilla. Den består av två delar: reaktionssträcka och bromssträcka.

  • Reaktionssträcka: Sträckan bilen färdas från att du upptäcker faran tills du börjar bromsa.
  • Bromssträcka: Sträckan bilen färdas från att du börjar bromsa tills bilen stannar.

För att räkna ut stoppsträckan lägger du helt enkelt ihop reaktionssträckan och bromssträcka:

Stoppsträcka = Reaktionssträcka + Bromssträcka

Stoppsträcka formel

Det finns en enkel formel för att beräkna stoppsträckan under normala förhållanden:

  • Reaktionssträcka: Stryk nollan i hastigheten, multiplicera siffran med 3 (om reaktionstiden är 1 sekund).
  • Bromssträcka: Stryk nollan i hastigheten, multiplicera siffran med sig själv, och multiplicera sedan med 0,4 (på torrt väglag).

Stoppsträcka vid 50 km/h:

  1. Reaktionssträcka:
    • 50 km/h ⇒ 5
    • 5 * 3 = 15 meter
  2. Bromssträcka:
    • 50 km/h ⇒ 5
    • 5 * 5 = 25
    • 25 * 0,4 = 10 meter
  3. Stoppsträcka:
    • 15 + 10 = 25 meter

Stoppsträcka vid 70 km/h:

  1. Reaktionssträcka:
    • 70 km/h ⇒ 7
    • 7 * 3 = 21 meter
  2. Bromssträcka:
    • 70 km/h ⇒ 7
    • 7 * 7 = 49
    • 49 * 0,4 = 19,6 meter
  3. Stoppsträcka:
    • 21 + 19,6 = 40,6 meter

Faktorer som påverkar stoppsträckan:

  • Hastighet: Högre hastighet ger längre stoppsträcka eftersom både reaktions- och bromssträckan ökar.
  • Väglag: Halt väglag, som is eller snö, förlänger bromssträckan betydligt.
  • Däckens skick: Dåliga däck kan förlänga bromssträckan.
  • Bilens vikt och bromsarnas skick: Tyngre fordon och sämre bromsar ger längre bromssträcka.
  • Förarens reaktionsförmåga: Trötthet, alkohol eller distraktioner kan förlänga reaktionstiden och därmed reaktionssträckan.
Att förstå hur man räknar ut stoppsträckan och vad som påverkar den är viktigt för att köra säkert och för att kunna anpassa hastigheten efter rådande förhållanden.
Skip to navigation